16/02/2019

Cilvēku, kuriem nav savas automašīnas, paliek arvien mazāk, bet vēl mazāk paliek to cilvēku, kuriem nav autovadītāju apliecības. Lai vai kā, automašīnu un autovadītāju skaits aizvien palielinās, paaugstinot arī visus ceļu satiksmes drošības riskus. Vai atminieties, piemēram, šķietami tālos, bet patiesībā tik ļoti nesenos deviņdesmitos, kad savu automašīnu varēja atļauties vien retais, kad uz šosejām kādu pretimbraucēju ieraudzījām vien laiku pa laikam, kad mēs vēl īsti nesapratām pamatīga sastrēguma nozīmi? Vienu vārdu sakot, automašīnu bija nesalīdzināmi mazāk un arī ar to saistīto ceļu satiksmes negadījumu, autokatastrofu un bojāgājušo bija neizmērojami mazāks.

Mūsdienās, kad personīgais auto tiek uzskatīts par pašsaprotamu lietu un kad ceļu satiksmes negadījumu risks ir maksimāli augsts, mēs vēlamies justies droši. Mūsu drošības sajūtu var paaugstināt transportlīdzekļu apdrošināšana. Protams, neviena apdrošināšana nespēj novērst negadījumus, jo tie ir atkarīgi no mūsu pašu braukšanas kultūras un dažādiem ārējiem faktoriem, bet tā var finansiāli atvieglot šo negadījumu sekas, liekot mums justies drošāk. Tā kā finansiālie zaudējumi, neskaitot morālo kaitējumu, ir viens no nepatīkamākajiem ceļu satiksmes negadījumu aspektiem, tad apdrošinātāji piedāvā risinājumu, kas ar nepatīkamo situāciju palīdz samierināties vieglāk. No finansiālajiem zaudējumiem mūs var pasargāt kā OCTAS apdrošināšana, tā arī KASKO apdrošināšana.

Ņemot vērā ceļu satiksmes negadījumu augsto risku un, diemžēl, arī biežo to realizāciju, OCTA apdrošināšana nu ir obligāta, bet KASKO ir brīvprātīgā apdrošināšana. OCTA, atšifrējot saīsinājumu, nozīmē obligātā civiltiesiskā transportlīdzekļu apdrošināšana jeb, kā to vēl var definēt, sauszemes transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana. Šī apdrošināšana ir obligāti nepieciešama motorizētajiem transportlīdzekļiem, kā arī to piekabēm, ar kuriem cilvēki piedalās ceļu satiksmē Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas valstu teritorijās un kuri ir reģistrēti Ceļu satiksmes drošības direkcijā vai Valsts tehniskās uzraudzības aģentūrā. OCTA apdrošināšana sedz zaudējumus, ko apdrošināšanas ņēmējs ir nodarījis trešajai personai vai trešās personas mantai.

Savukārt KASKO, kā jau pieminēts, ir viens no brīvprātīgās apdrošināšanas veidiem, kas sedz zaudējumus, kas ir saistīti ar apdrošināšanas ņēmēja transportlīdzekli un kas radušies neparedzētu, ārēju faktoru ietekmē. Šie faktori var būt, piemēram, ceļu satiksmes negadījums, kurā vainojams apdrošināšanas ņēmējs, ugunsgrēks, pašaizdegšanās, eksplozija, sadursme ar šķērsli vai iebraukšana bedrē, dabas stihija vai katastrofa, trešo personu nelikumīgas darbības, dzīvnieku darbības, krītošu priekšmetu vai vielu ietekme, zādzība, aplaupīšana, kā arī pilnīga transportlīdzekļa iznīcināšana.

Nobeigumā jāpiemin, ka, ņemot vērā to, ka OCTA apdrošināšana ir obligāta, piedalīšanās ceļu satiksmē bez tās ir pretlikumīga darbība, par ko pienākas sods. Šis sods izpaužas naudas sodā uz soda punktos. Fiziskām personām par piedalīšanos ceļu satiksmē bez OCTA apdrošināšanas var nākties samaksāt no 85 līdz 120 eiro un šķirties no 2 soda punktiem, bet juridiskām personām var nākties samaksāt no 300 līdz 450 eiro un šķirties no 2 soda punktiem. Regulāri saņemot soda punktus, tie summējas, un, sasniedzot noteiktu skaitu, transportlīdzekļa vadītājs var palikt arī bez autovadītāja tiesībām. Kā saprotams no iepriekšminēta, apdrošinot savu transportlīdzekli, jūs pasargājat sevi ne vien no liekiem izdevumiem, bet arī no administratīvo sodu saņemšanas, kas nereti ir vēl nepatīkamāki par finansiāliem zaudējumiem.

Par visu